Terminologia japońska
|
Znaczenie
|
Saiseirin |
Wzór który został utracony, ale wraca do normy. Wzór i plamy, a także kolory które mogły zostać utracone po chorobie, leczeniu lub urazie. Saiseirin może być dobry albo zły, wszystko zależy od skali utraconych plam i kolorów które mogą powrócić. |
Sakame Asagi |
Dosłownie odwrócony Asagi, ten typ Koi ma górną część łuski białą przechodzącą w niebieski, wzór ten tworzy siatkę nie białą lecz niebieską która jest odwrotnością Narumi Asagi. |
Sakura Ogon |
Druga nazwa dla Kohaku platynowego uważanego za wariację Hariwake. Lekki róż Sashi jest uważany za płatek, a kolor płatka z Sakura odnosi się do kwiatu wiśni. |
Sandan |
Koi mający tylko trzy duże plamy Hi (najczęściej jest to Kohaku Sandan ). |
Sankaku Hi |
Trójkątna plama Hi stosowana przy opisywaniu detali Hi. |
Sanke |
Skrót od Taisho Sanshoku lub Taisho Sanke, jest to Kohaku z czarnymi małymi plamkami, Sumi nie pojawia się nagłowie i poniżej linii bocznej. |
Sansai |
Koi w wieku trzech lat. |
Sanshoku |
Potrójny - oznacza trójkolorowego Koi. |
Sarasa |
Stara nazwa Kohaku, czasami spotyka się ją nadal szczególnie w Japonii. |
Sashi |
Skrót od Sashikomi. Termin, który odnosi się dolinii między rozmytą przednią częścią plamy Hi lub Sumi i Shiroji. Rozmyty różowawy kolor jest spowodowany końcem Shiroji który zachodzi na początek Hi. |
Sashi Zumi |
Skrót od Sashikomi. Sashi jest nie tylko widoczne w Hi, ale także w Sumi. Termin, który odnosi się często do rozmytej linii między Sumi i Shiroji. Rozmyty niebieskawy kolor spowodowany jest końcówką Shiroji która zachodzi na początek Sumi. Sumi zasłaniane jest przez Shiroji i pojawia się jako rozmyta niebieskawa liniana przedniej krawędzi każdego wzoru Sumi. Sashi odnosi się tylko do Kiwa w kierunku głowy i nie występuje w Kiwa w kierunku ogona. |
Seigyo |
Ten wyraz oznacza starszego Koi. Nishikigoi mające więcej niż 6 lat. (Na pokazach i wystawach, Koi są klasyfikowane tylko na podstawie wielkości, a nie wieku). |
Separation Method |
System stworzony do oceniania pary Koi po przez porównywanie każdej ich części; liczba części nie jest ważna – najważniejsze jest porównywanie tych samych części obu Koi. Ocena dotyczy: - Głowy - w tym skrzeli Łopatki - (tuż za głową) - Tył - (czasami ten dział obejmuje łopatki) od płetw piersiowych do początku płetwy grzbietowej - Pień - część pod płetwą grzbietową - Ogon - zaczynając tuż za płetwą grzbietową ale nie licząc płetwy ogonowej |
Seware |
Podzielony grzbiet Koi. Wzór na którym jest większa część plamy Hi na stronie z szerokim Shiroji obok ogona, a druga plama Hi która rozlewa się na obie strony tak jak by dzieliła Koi na dwie połowy. |
Shiagari |
Koniec wybarwienia. Koi wraz z upływem czasu może stać się drogim i wysoko ocenianym egzemplarzem lub być nisko klasową rybą. Jeśli Koi wyrośnie na piękny okaz, mówi się iż ma dobre Shiagari. Jeśli Koi wyrośnie na niskoklasowy egzemplarz, to mówimy że masłabe Shiagari. |
Shibun |
Bardzo mały punkt. |
Shimegai |
Zahamowany wzrost. Proces hodowli Koi po przez hamowanie ich wzrostu. Shimegai może być osiągnięty przez karmienie bardzo małymi ilościami jedzenia lub trzymanie dużej ilości ryb w bardzo małych zbiornikach w których nagromadzone substancje przemiany materii nie pozwalają Koi normalnie rosnąć co skutkuje skarłowaceniem ryb. |
Shimi |
Plama. Odnosi się do porozrzucanych chaotycznie plamek Sumi. Semei jest to pojedynczy punkt, natomiast Jyami odnosi się do grupy małych plamek Sumi. |
Shinsui |
Słodka woda. Czasami można usłyszeć z ust Japońskich ogrodników: "ten staw potrzebuje Shinsui." Mówiąc Słodka woda (chodzi w przenośni o czystą, zdrową i dojrzałą biologicznie wodę). |
Shiro |
Biały, biel. |
Shirobou |
Biały Nishikigoi. Wiele białych Koi bez wzorów są uśmiercane w młodym wieku podczas selekcji narybku. Jednakże, Koi może stać się idealnie biały dopiero w wieku 2-3lat. Dawniej nazywany także jako Shiro Muji. |
Shiroji |
Białe podłoże lub tło, kolor biały. |
Shiro Muji |
Regularnie biały Koi bez żadnych wzorów, czasami Kohaku staje się Shiro Muji jeśli straci swoje plamy Hi. |
Shita Zumi |
Sumi wyblakły. Sumi, który wydaje się być ukryty poniżej powierzchni Shiroji. Sumi, który jest słabowidoczny napowierzchni łuski. Shita Zumi może pojawić sięlub zniknąć. Kage Zumi dotyczy Sumi, który zaczął się pojawiać i jest widoczne na skórze, ale jest szary jak cień. |
Showa |
Skrót od Showa Sanshoku lub Showa Sanke, jest to czarny Koi z czerwonymi i białymi plamami skrót Showa stał się bardzo popularny i jest powrzechnie używany po dziś dzień. |
Shusui |
To nic innego jak Doitsu Asagi, Koi o czerwono-niebieskich bokach oraz brzuchu, jasna, biała głowa lub w indygowym błękicie, czarny rząd łusek tuż za głową przechodzący w dwa rzędy aż do płetwy grzbietowej, może mieć Motoaka i Hi w płetwie grzbietowej. Odmiana stworzona została z krzyżówki czarnego Doitsui Asagi. Pan Kichigoro Akiyama w 1910 roku w Tokio jako pierwszy w swojej hodowli skutecznie skrzyżował Doitsu z Asagi. Po tym wydarzeniu powstał skrót Shusui, odmiana ta cieszyła się dużą popularnością i wkrótce powstały nowe wariacje Shusui również kolory stały się bardziej zróżnicowane, z fantastycznymi, nowymi wzorami. |
Soko |
Dno |
Sokusen |
Linia boczna. Termin ten odnosisię do "linii bocznej" po obu stronach Koi. Linia dzieli Koi wzdłuż na dwie połowy. Mówi się czasami „widać wzór nad Sokusen”, lub pod nim gdy widzimy Koi z boku. Sokusen służy rybom do pomiaru drgań niskich częstotliwości w wodzie. |
Sora |
Niebo |
Soragoi |
Niebiesko-szary Koi. |
Sumi |
Czarny, reprezentuje moc, czasami pisze się Zumi kiedy łączy się z drugim wyrazem. |
Sumigiwa |
Czarna ramka-granica między czarnym wzorem i innymi kolorami. |
Sumimono |
Klasa Sumi. Ogólna nazwa Nishikigoi które mają Sumi, takie jak Sanke, Showa, Kumonryu itp. |
Susu Zumi |
Posypany popiołem Sumi. Sumi niskiej jakości, wygląda jak by był posypany popiołem, czerń jest matowa po prostu czarny bez połysku. Zwany jest także Nabe Zumi. Przeciwieństwo terminu Urushi Zumi. |