Terminologia japońska |
Znaczenie |
Obachi |
Część tylna Koi. Określana też innym terminem Ozutsu. Obachi to zwrot nie określający boków ani też spodu ogona tylko samą górną część Ozutsu. Część tylna jest bardzo ważną częścią dla całego Koi, i z tąd bierze się wiele specjalnych określeń i zwrotów opisujących tył Koi. |
Obi |
Pasek. |
Obi Zumi |
Pasek z Sumi. Termin określający fason Sumi, może być wąski, długi i kwadratowy jak Obi czyli (pasek). Kilka długich plam Sumi zazwyczaj łączą się tworząc jeden wzór. Obi Zumi używany jest głównie przy opisie Sumi w Taisho Sanshoku (Sanke). Wzór musi krzyżować się z kręgosłupem Koi i musi wyglądać jak Obi. To określenie jest równoznaczne z Tate Zumi. |
Ochiba Shigure |
Zwrot opisujący szare plamy na brązowym tle, ale może to być też kolor żółty lub zielony. Koi mający takie barwy, to Ochiba. Może być kilka odcieni brązu, lekko zielonkawy lub brąz wpadający w żółty. Niektóre Ochiba przypominają do złudzenia, opadłe jesienne liście które leżą na dnie rzeki lub jeziorka. |
Odome |
Przestrzeń pomiędzy Shiroji, a ostatnim kolorem który kończy sekcję ogonową. Dobry Odome musi stworzyć jasną linię i pozostawić białą przestrzeń przed płetwą ogonową. Wzór w sekcji ogonowej musi składać się zarówno z Hi i Shiroji u Kohaku, lub Shiroji i Sumi zarówno u Sanke jak i u Showa. Gdy sekcja ogonowa jest zakończona odpowiednią ilością Shiroji przed płetwą ogonową (szczególnie widoczna cecha u Gosanke), mówimy że "Odome jest dobre." Kiedy Shiroji jest zbyt szeroki lub gdy tylko Hi lub Sumi dotyka ogona, mówi się że "Odome jest złe." |
Odome Hi |
Wzór Hi na części ogonowej. |
Odome Zumi |
Wzór Sumi w części ogonowej. |
Ogon |
Termin określający różnorodne odmiany Koi o metalicznej łusce (np. Yamabuki Ogon lub Platinum Ogon) |
Oh Zumi |
Duża plama Sumi na ciele. Zwana także Doka Zumi. |
Ojiya City |
Nishikigoi który pochodzi z doliny Niigata. (Można spotkać się ze stwierdzeniem że ten Koi urodził się w Ojiya City) |
Okute |
Dosłownie „przekwitanie“ (termin stosowany w przypadku Koi które rosną bardzo wolno lub słabo się rozwijają) |
Oni Uroko |
Duże, ciemno-niebieskie łuski przebiegające wzdłuż grzbietu Shusui. |
Otomo |
Kompan-towarzysz. Zwrot często używany do opisania Koi gorszego jakościowo i mało wartościowego dodawanego jako gratis, który został umieszczony w worku-boksie wraz z zakupionym doskonałej jakości Nishikigoi. |
Oyabone |
Trzon – najgrubszy promień płetwy piersiowej, płetwy grzbietowej i płetwy ogonowej. Kość najgrubszego promienia każdej płetwy, która jest najbliżej głowy Koi. Idealne Oyabone, powinno być białe. Gdy Oyabone ma jakiś kolor, mówi się że "to Oyabone przynosi wstyd Koi - jest wadliwe." |
Ozuke Hi |
Hi na samym końcu płetwy ogonowej. Nie jest to pożądana cecha. |
Ozutsu |
Część ogonowa Koi. Termin ten jest stosowany do opisywania korpusu Koi zaczynającego się od końca płetwy grzbietowej do nasady ogona. Jest to ważny punkt, ponieważ zawiera Odome. Ponadto Nishikigoi z grubą Ozutsu wyglądają na potężniejsze i zdrowsze ryby, natomiast Koi z cienkim Ozutsu wyglądają na słabsze genetycznie egzemplarze. Jeśli Koi ma grubą Ozutsu gdy jest młody, może mieć potencjał do wyrośnięcia na Jumbo Koi. Obachi określa tylko górną część Ozutsu, a nie boki lub na dolną część tułowia. |