BB_King KOIpond

O tym zasysaniu nie wiedziałem ... Jest tam ok 4-5 cm przestrzeni.

Myślałem, że skoro na odpływ można wstawić kratkę z blachy kwasoodpornej - to przecież grzybka już się nie da i przez to nie trzeba na to zwracać takiej uwagi.

To pewna sprawa z tym tworzeniem siły ssącej?

#1021 napisał BB_King

Pasja daje energię ...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ojjj nie nie Boguś

Można wstawić kratkę, ale to nie do tego celu :) kratka jest po to by nie wpadło nic dużego, lub gdy nie zależy Ci na dużym zasysaniu.

Gdy nie dasz grzybka to się cofamy do ery w której nie było grzybków tylko kratki.

Mała przestrzeń między dnem a grzybkiem to podstawa do siły jaka wpycha wodę pod dużym ciśnieniem do odpływu.
Kurcze jak by Ci tu tak prosto... opisać

ooo np. weź do wanny nalej wody :) i weź do ręki gumowy kurek do odpływu wanny którym jest zatkany odpływ wanny, następnie otwórz odpływ a kurek zbliżaj i oddalaj od odpływu :) i kiedy mocniej woda zasysa? :) na to pytanie odpowiesz sobie sam ;)

Co do samego grzybka to jego wielkość nie jest wymyślona od tak sobie. Jego powierzchnia jest znacznie większa od samego opływu dla tego by uzyskać jak największą powierzchnię zasysania :)

Możesz to również przetestować w wannie podczas spuszczania wody, zamiast kurka zbliż np pokrywkę od słoika i będziesz miał ala grzybek odpływu ;)

#1022 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dobrze, że to przyuważyłeś ;)
Czeka mnie więc mała korekta no i wypompowanie wody :cheer:

#1023 napisał BB_King

Pasja daje energię ...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Na pewno zasugerowałeś się moim tematem w DIY z przerobieniem odpływu. Tak ten sposób znalazłem w sieci i jest dość fajny, ale ja np. mam 4 odpływy i tam gdzie będą się kąpać i pluchać ludzie lepiej dać kratkę, by nie połamali grzybka, tylko stanie się na kratkę. Natomiast wywalenie 4 grzybków i wstawienie kratek znacznie obniżyło by skuteczność ssania.

#1024 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

BB_King napisał: Dobrze, że to przyuważyłeś ;)
Czeka mnie więc mała korekta no i wypompowanie wody :cheer:


Po co wypompowywać? szkoda wody
Wystarczy wejść i wyciągnąć grzybek i stopkę, skróć stopkę i włóż z powrotem stopkę i grzybek.

#1036 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Wody mam 60 cm, bo do czasu gdy nie zrobię filtracji nie chce napełniać zbiornika w pełni ;) .

Dokładnie przyglądałem się tym odpływom i spasowaniom rurek łączących grzybek / dyfuzor z odpływem. Doszedłem to wniosku, że nie ma szans, aby przy napowietrzaniu dyfuzor bez wklejenia nie wyskoczył. Poza tym końcówka z gwintem wyraźnie wskazywała, że to PVC do wklejenia.

Dlatego wkleiłem rurkę do dyfuzora. Jak ją będę chciał skrócić to trzeba odkręcić dyfuzor, przeciąć rurkę, skrócić, skleić na mufę i na nowo wkręcić dyfuzor. Oczywiście grzybek bez powietrza nie powinien mieć takich wyporów, więc wcisnąć można próbować, ale pewnie lepiej będzie nie ryzykować.

A spotkałeś się z inna instrukcją aby tego nie wklejać?

#1038 napisał BB_King

Pasja daje energię ...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

aaaa tak tak sorki, zapomniałem że to ten z dyfuzorem B) faktycznie
ten koniecznie na klej, jak sklejony to musisz spuścić niestety

Tego bez dyfuzora nie trzeba sklejać, rurka wchodzi fajnie na wcisk dość opornie
zresztą w razie jakiejś awarii można szybko go zdjąć nawet i nurkując :P

#1039 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

No więc zacząłem główkować jak to jest z tym osadzeniem grzybka i wyszło na to, że Marek ma rację. Chodzi o to, że grzybek ogranicza pobór wody z góry i powoduje przesuwanie się wody przy samym dnie w kierunku odpływu. A przecież na dnie są kupki :). Dlatego też odpowiednio spasowany grzybek nie zwiększa co prawda ilości przepływającej wody (może ograniczyć) ale powoduje, że filtrujemy przede wszystkim tą wodę o którą nam chodzi.

Z drugiej strony po co by była ta troska o skośne dno, dodatkowa zaprawa na styku dna i ścian gdyby tak naprawdę nie chodziło o jak najszybsze odseparowanie kupek z układu. Oczywiście potrafię sobie wyobrazić technologię na 2 FlowFriendy i przerzucanie całej wody przez filtry dwa razy na godzinę ale gdzie bym zbudował tą Niagarę i po co karpie mają się czuć jak w górskiej rzece. Tak naprawdę zasadniczy ruch u mnie ma zapewnić 40 Watt Airlifta, więc wyboru nie było - korekta niezbędna.

W konsekwencji założyłem i grzybka na odpływ bez napowietrzania i obniżyłem dyfuzor. Teraz szczelina wynosi dokładnie 3 cm. Nie chciałem mniej, aby nie doszło tam do podciśnienia i ograniczenia przepływu, skoro chcę przerzucać ok 30 m3 wody na godzinę. Tak jak pisał Marek grzybek bez napowietrzania okazał się dość dobrze spasowany, więc musiałem wkleić rurkę do odpływu, a grzybek z rurką złożony bez kleju z odrobiną spajającego silikonu. Teoretycznie więc będzie dostęp do odpływów w razie potrzeby (czyszczenie czy inny pomysł).







Dodatkowo myślałem nad zabezpieczeniem metalowych obejm przy sprzęgłach spinających Airlifta. Ostatecznie całe obejmy zakryłem smarem (towotem), a następnie zakryłem dokładnie taśmą. Dzięki temu nawet gdyby nie były korozjoodporne - nie powinno się nic stać. Napełniłem tez tubę airlifta wodą, aby ewentualne obniżenie tuby spowodowane obciążeniem było widoczne na sprzęgłach gumowych przed zasypaniem ziemią.



Czas zacząć zalewać zbiornik - teraz na poważnie. Jeszcze dwa tygodnie i przy odrobinie szczęścia część filtracji będzie spięta.

Martwi mnie ta zmiana pogody i idące chłody. Przy niskich temperaturach jakiekolwiek zasiedlenie świeżego zbiornika będzie ryzykowne. Każde podróże i przeprowadzki to stres dla ryb, a to proszenie się o kłopoty :(.

#1063 napisał BB_King

Pasja daje energię ...
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

:) teraz gra gitara!! Odległości grzybków od dna to ja ot tak sobie z kosmosu nie wymyśliłem ;) , to przetestowali ludzie na całym świecie już bardzo dawno temu. Zrobię w poradach więcej zakładek na te tematy techniczne, by każdy wiedział co i jak podczas projektowania i robienia KOIpond. Na razie brak mi czasu, ale dopracuję wszystko.

Co do pomp FF to nie chodzi o zrobienie górskiego potoku, bo FF też za darmo nie przetacza tej wody :) jak chcesz mieć 75m3/h nawet i w poziomie to Ci zeżre sporo prądu.
Raczej chodzi o ekonomiczne podnoszenie wody na Bakki i ogólnie jedna pompa zasila wszystko, i RTF lub jak trzeba kaskada lub Bakki itd. jak kto sobie zażyczy.

Wiesz Boguś nie patrz na tą zimę, uruchamiaj wszystko, nie inwestuj tylko teraz w drogie ryby. Kup sobie coś nie za dużego i nie za drogiego. Aby ruszyły Ci biologię i pozwoliły wystartować filtrom, a na wiosnę skompletujesz kolekcję. ;)

#1065 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Jako, że za tydzień chciałbym w pełni zalać zbiornik wodą i ruszyć wstępnie z filtracją czas posuwać tematy do przodu.

1. Zacząłem od BIOKLARA.
Mała przeróbka wlotów i ujścia z wykorzystaniem przelotów na 110 mm dostępnych w sklepie Marka. Niestety przy okazji wyszedł mały zong. Otóż BIOKLAR przystosowany jest do tego, aby woda płynęła w jednym kierunku. Specjalne podwójne grodzie pomiędzy komorami mają różne wysokości. Druga jest blokująca i wyższa. W moim przypadku przy odwróceniu kierunku wody ta wyższa blokująca ścianka będzie pierwsza. Skoro będzie prefiltr mam nadzieję, że to nie będzie duży kłopot. Gdybym nie odwrócił kierunku wody, ujścia rewizji z zasuwami znalazłyby się z tyłu przy ścianie (totalnie bezużyteczne).








2. Po raz pierwszy zacząłem przymierzać Profidruma i wstępnie został przykręcony na gumowe sprzęgła.





3. Zbiornik też zalany w połowie. Czeka na spięcie filtracji.




Jak dobrze pójdzie za tydzień próbny rozruch. Jeszcze bez airlifta, roślinności itd, ale zobaczymy czy i jak woda płynie ... cdn

#1110 napisał BB_King

Pasja daje energię ...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Boguś a w jakim celu Ty zmieniasz kierunek biegu wody w Biklarze?

#1111 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Żeby ujścia rewizji komór z zasuwami nie były "na ścianę" bez dojścia do nich (tak zrozumiałem).

#1112 napisał humulus

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Najlepiej to widać na poniższym zdjęciu ... Taki jest kierunek spinania układu.





Normalnie w Bioklarze woda płynie z lewej do prawej. Z czoła dostępne są zasuwy. Niestety, jak widać w prawym górnym rogu (jako pierwszy) jest prefiltr. Za Profi muszę wpiąć Bioklara zanim woda trafi do murowanych komór. Wyjście z Bioklara jest na wysokości wejścia do pierwszej, murowanej komory. Gdybym chciał zachować kierunek wody w Bioklarze miałbym dwa wyjścia:

1. Doprowadzić z Profidruma wodę z lewej strony Bioklara, prowadząc rurę dookoła (pewnie z tyłu) Bioklara. To rozwiązanie ma feler, albowiem wyjście z Bioklara było by przy samym Prodidrumie i na nowo, z powrotem prowadziłbym rurę trzy metry do murowanej komory.

2. Zrobić w Bioklarze drugie zasuwy wychodzące na drugą stronę. Wtedy odwracam Bioklara i przepływ wody po staremu ...

Oba rozwiązania mało fajne. Dlatego zdecydowałem się na wariant nr 3. Odwracam kierunek wody. Płynąca woda i tak jest blokowana prze pierwsze, wyższe grodzie, więc przepływa dołem i wypływa w kolejnej komorze Bioklara. Następnie w skrajnej lewej komorze przestrzeń pomiędzy grodziami zabezpieczę jakąś siatką, aby nie wpadało tam ruchome złoże. No i mam nadzieję, że będzie działać.

#1114 napisał BB_King

Pasja daje energię ...
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Eeeee Boguś nie rób tak, to nie bedzie dobre. Po co Cu te ofstojniki? Woda grawitacyjna z odpływów nie bedzie miała zmielonego pyłu tak jak z pompy. Zatem po 70 mikronach z profi woda wpadająca do bioklara bedzie naprawdę czysta. Te zawory można sobie darować.

#1116 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Opcja na spuszczanie wody z filtracji jest ważna, nawet jak będę z tego korzystał rzadko to nie chcę mieć zaworów na ścianie. Po to robiłem wszystkie spadki, zawory, rewizje i studzienkę ... Szczególnie przy testowaniu układu jesienią nie mam pewności, czy czegoś nie będzie trzeba udoskonalić, a więc i wody spuścić. Oby nie było takiej potrzeby.

Trochę nad tym główkowałem, nie powinno być źle, więc zrobię test z odwrotnym kierunkiem wody. W razie czego będzie korekta - przechodziłem przez takie sytuacje już wiele razy :).

Ostatecznie można zrezygnować z Bioklara - przy moich komorach murowanych może nie być potrzebny ....

#1118 napisał BB_King

Pasja daje energię ...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.409 s.

Kupuj w koimark.pl

Kontakt

  • Firma:

    TIME Marek Szurpik

    ul.Hołowieska 56

    17-100 Bielsk Podlaski

  • Telefon:

    +48 730-301-809

  • Email:

    sklep@koimark.pl

  • Social:
  • Brak postów do publikacji.