Z oczka do KOI pond

Witam wszystkich forumowiczów 
Mam na imię Michał i jestem nowy na tym forum. Mieszkam 40km Wrocławia.

Pozwolę sobie pokrótce przybliżyć Wam moją „sytuację”.
Jakiś czas temu stałem się posiadaczem oczka wodnego ze strumieniem i miejscem na potencjalną kaskadę. Po wielu straconych godzinach na czytaniu forum na temat oczek wodnych, filtrach ciśnieniowych, lampach UV o mocy 11W itd. w końcu trafiłem tutaj. Oczywiście w międzyczasie dokonałem kilku, niekoniecznie trafionych zakupów. Część z tego sprzętu zagraca mi teraz garaż.
Oczko ma około 5m3 pojemności. Głębokość oczka nie przekracza 130cm. Za filtrację służy mi beczka 200L ze żwirem o różnej frakcji (filtr z serii DIY).Woda trafia do beczki górą i dostaje się na dno beczki poprzez rurę 50mm (poniżej kratki podtrzymującej żwir). Następnie przechodząc przez żwir wypływa u góry beczki i rurą 50mm trafia do strumienia. Sprawdza się to różnie. W beczce jest zainstalowany układ klejonych rur PVC służący do "płukania" żwiru sprężonym powietrzem.
UV mam na osobnej pompie przy oczku. Wiem, że to bez sensu, ale nie mam jeszcze prądu za kaskadą i tujami.

Co do lokatorów oczka to ich większość jest do przesiedlenia do okolicznego stawu. Zostawię kilka karpików. Są też orfy i nieszczęsne karasie, które w ostatnim roku przybrały na liczebności. Wiosną goszczą też żaby.

Obecnie planuję przerobienie tego oczka na koi pond. Wiosną będę musiał wypuścić wodę z oczka i pozbyć się bałaganu, który się tam narobił. Może będzie to dobry moment na to żeby zacząć coś zmieniać. Ryby trafią do mauzera, a jak zacznę prace to mogą tam spędzić trochę czasu …

Generalnie mój plan wygląda tak jak na załączonej fotce. Przepraszam za beztalencie plastyczne, a na naukę AutoCada nie mam czasu. Swoją drogą to jakieś 20 lat temu znałem podstawy tego programu. Ależ ten czas leci….
Ale wróćmy do tematu. Pewne rzeczy zaplanowałem ale chciałbym to skonsultować z FACHOWCAMI czyli z Wami.
Plan mam następujący:





- zbiornik ma mieć średnicę 5-5,5m i kształt zbliżony do okręgu (na tyle na ile będzie to możliwe), głębokość maks. 180cm w okolicach odpływów,
- pojemność docelowa około 30m3,
- wykończenie raczej EPDM, no chyba, że się okaże, że nie można u mnie zrobić stromych ścian. Tak czy inaczej planuję zrobić betonowy wieniec, który posłuży za półkę na głazy,
- 3 powroty RTF pod kątem 45 stopni,
- 1 skimmer,
- 2 odpływy denne, z tego jeden z dyfuzorem,
- komora filtracyjna oddalona od zbiornika o około 10m,
- z komory woda ma być pompowana do powrotów RTF oraz na bakki shower,
- z bakki woda płynie do strefy roślinnej, a następnie na strumień i do zbiornika,
- zasilanie ze strumienia oraz powrotów RTF ma wprawiać zbiornik w ruch okrężny. Podobnie jak w prefiltrach typu Vortex.

Filtracja, która wydaje mi się jedynie słuszna to oczywiście filtr bębnowy. Co sądzicie o tym:

I przy okazji pytanie do Założyciela tego forum, czy jest w stanie coś takiego zaimportować? :)

Moje pytania/wątpliwości:
1. Czy taki układ ma rację bytu?
2. Czy lepiej/korzystniej będzie zrobić filtrację razem z bakki blisko przy zbiorniku a zasilanie kaskady i filtra roślinnego puścić w ziemi? Wiadomo, mniej rur, kopania itd.
3. Czy na napędzenie tego wszystkiego wystarczy mi 1 pompa o wydajności około 25-30m3?
4. Jakie rury będą odpowiednie (firma, typ) do wkopania w ziemię i na jakiej głębokości muszą być poprowadzone? Wiem, że na pewno poniżej strefy przemarzania. Planuję rury o fi 110.
5. Jakim klejem najlepiej sklejać PVC?
6. Czy mogę wkopać w ziemię wąż firmy Hidrotubo (do RTF)?
7. Jaka pompa powietrza będzie optymalna do zasilania dyfuzora przy odpływie i złoża pływającego ?

Na razie to tyle pytań  Mam nadzieję, że znajdzie się ktoś kto podejmie się odpowiedzi na nie :)

#4747 napisał Misiek
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Witamy Michale w gronie koimaniaków :)


Odpowiadam na twoje pytania:


Moje pytania/wątpliwości:

Misiek napisał: 1. Czy taki układ ma rację bytu?


Jak najbardziej ma rację bytu - do małej poprawki

Misiek napisał: 2. Czy lepiej/korzystniej będzie zrobić filtrację razem z bakki blisko przy zbiorniku a zasilanie kaskady i filtra roślinnego puścić w ziemi? Wiadomo, mniej rur, kopania itd.


Nie możesz zasilać zbiornika z roślinami powrotem z bakki, ponieważ rośliny będą głodować. Woda z bakki jest tak mocno wyczyszczona biologicznie że nawet gdybyś puścił wodę z bakki do zbiornika ze złożem ruchomym, to bakterie w złożu nie pracowały by skutecznie bo za mało miały by pokarmu.
Bakki najlepiej się sprawuje gdy stoi bezpośrednio nad zbiornikiem lub tuż obok.
Zbiornik z roślinami lepiej zasilać indywidualnie bezpośrednio wodą tylko wstępnie oczyszczoną.

Misiek napisał: 3. Czy na napędzenie tego wszystkiego wystarczy mi 1 pompa o wydajności około 25-30m3?


Bezpieczniej jest zastosować dwie pompy o wydajności 20m3/h i odkręcić je na 60% mocy
Jedna napędza bakki i strumień druga RTF i rośliny.

Misiek napisał: 4. Jakie rury będą odpowiednie (firma, typ) do wkopania w ziemię i na jakiej głębokości muszą być poprowadzone? Wiem, że na pewno poniżej strefy przemarzania. Planuję rury o fi 110.


Rury musi osadzić na poziomie odpływów, następnie będzie szedł w górę do filtra
Rury koniecznie na system klejony PVC-U Gamrat albo Effast

Misiek napisał: 5. Jakim klejem najlepiej sklejać PVC?


Klej do PVC-U Griffon do dużych średnic UNI-100 do małych średnic WDF-05 i do tego zmywacz Cleaner Griffon

Misiek napisał: 6. Czy mogę wkopać w ziemię wąż firmy Hidrotubo (do RTF)?


Możesz

Misiek napisał: 7. Jaka pompa powietrza będzie optymalna do zasilania dyfuzora przy odpływie i złoża pływającego ?:)


Odpływy AIR mają duży dyfuzor dyskowy o średnicy 34cm do napędzania takiego dyfuzora potrzebujesz 40L./min na głębokości 200cm

Wszystko mam na miejscu oprócz filtrów bębnowych, które zamawiam obecnie z Holandii
Polecam bębny firmy AEM koimark.pl/sklep/51-filtry-aem-products
zainstalowałem już 4 takie filtry klientom i mam też u siebie jeden.
Bardzo fajna konstrukcja.
Filtry zraszane produkujemy sami są dostępne dwa modele 100cm i 150cm niebawem będą dostępne w sklepie.
PVC też możesz u nas zamawiać dam Ci dobre ceny przy robieniu zbiornika pójdzie Ci tego sporo.
W razie pytań pisz śmiało lub dzwoń.

#4748 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Cześć Misiek
Dlaczego tak daleko od zbiornika robisz komorę filtracyjną?.
Nie lepiej zrobić fajny pomost tuż nad wodą?.
Przy tak kompaktowej wielkości zbiornika mógłbyś go przykrywać na zimę razem z komorą filtracyjną. Miałbyś super zimowisko z czynnym filtrem cały rok
Powodzenia
Adam

#4749 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Cześć. Dołączę do Adama z tym umiejscowieniem filtrów. Moim zdaniem zawsze lepiej jest mieć jak najkrótszy przewód z brudną wodą z odpływu do filtra. Pomimo konkretnych przepływów jest to miejsce w którym szczególnie łatwo może się osadzać brud. No i spróbuję Cię pocieszyć: uważam, że żadna lektura nie jest marnowaniem czasu ;)

#4750 napisał pawelm

Problemem w tym hobby jest to, że wraz z doskonaleniem swojej wrażliwości na jakość koi potrzebujesz coraz większego budżetu.
...Z drugiej strony - mówi się, że im większą masz wiedzę o jakości koi, tym mniej wydajesz na nie pieniędzy...
Moje koi

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ja natomiast uwielbiam komory filtracyjne oddalone od zbiornika, ale to takie moje zboczenie.
Nie słychać żadnych mechanicznych urządzeń, dmuchaw membranowych, pracy pomp, filtrów itd.
Odległość nie stanowi żadnego problemu, tylko czym dalej tym więcej rur potrzeba, więcej kolan, muf łuków itd. Trzeba się liczyć z tym że wydatki na PVC znacznie się zwiększą razem z rosnącą odległością.

#4751 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2. Czy lepiej/korzystniej będzie zrobić filtrację razem z bakki blisko przy zbiorniku a zasilanie kaskady i filtra roślinnego puścić w ziemi? Wiadomo, mniej rur, kopania itd.[/quote]

Nie możesz zasilać zbiornika z roślinami powrotem z bakki, ponieważ rośliny będą głodować. Woda z bakki jest tak mocno wyczyszczona biologicznie że nawet gdybyś puścił wodę z bakki do zbiornika ze złożem ruchomym, to bakterie w złożu nie pracowały by skutecznie bo za mało miały by pokarmu.
Bakki najlepiej się sprawuje gdy stoi bezpośrednio nad zbiornikiem lub tuż obok.
Zbiornik z roślinami lepiej zasilać indywidualnie bezpośrednio wodą tylko wstępnie oczyszczoną.

Tylko doprecyzuje:
Baki to genialnie skuteczny filtr do "przerobu" NO2 w NO3. Ale NO3 to już bardzo dobra pożywka dla roślin. :)

#4752 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

OSAD napisał: Tylko doprecyzuje:
Baki to genialnie skuteczny filtr do "przerobu" NO2 w NO3. Ale NO3 to już bardzo dobra pożywka dla roślin. :)


Też tak kiedyś myślałem, ale okazuje się że bakki nie tylko wybija NO2, wybija też N03
a ze spadającej wody wybijane jest także CO2. Dwa bardzo ważne budulce roślin wodnych węgiel i azotany.

Walce ceramiczne są podzielone na dwie strefy:
-pierwsza górna bardzo mocno natleniana przerabia NO2 przy pomocy bakterii tlenowych nitryfikacyjnych szybko i skutecznie.
-druga wewnętrzna głębiej wchodząca w walce gdzie panują warunki beztlenowe i tam przerabiane jest NO3 - denitryfikacja
Dla tego ważne jest by zapewnić bakteriom różne media ceramiczne w których są warstwy szybko przepuszczalne i walce o bardziej zbitej strukturze które umieszcza się na samym dole w ostatnim korycie przelewowym.

Roślinom należy podawać wodę z CO2 i NO3

#4753 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Cześć Michał, mieszkasz 40 km na północ, południe od Wrocławia?
Ja mieszkam 20 km od Wrocławia w kier. północnym.

#4754 napisał KILERK1

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

KOImark napisał:

OSAD napisał: Tylko doprecyzuje:
Baki to genialnie skuteczny filtr do "przerobu" NO2 w NO3. Ale NO3 to już bardzo dobra pożywka dla roślin. :)


Też tak kiedyś myślałem, ale okazuje się że bakki nie tylko wybija NO2, wybija też N03
a ze spadającej wody wybijane jest także CO2. Dwa bardzo ważne budulce roślin wodnych węgiel i azotany.

Walce ceramiczne są podzielone na dwie strefy:
-pierwsza górna bardzo mocno natleniana przerabia NO2 przy pomocy bakterii tlenowych nitryfikacyjnych szybko i skutecznie.
-druga wewnętrzna głębiej wchodząca w walce gdzie panują warunki beztlenowe i tam przerabiane jest NO3 - denitryfikacja
Dla tego ważne jest by zapewnić bakteriom różne media ceramiczne w których są warstwy szybko przepuszczalne i walce o bardziej zbitej strukturze które umieszcza się na samym dole w ostatnim korycie przelewowym.

Roślinom należy podawać wodę z CO2 i NO3

No tak, przy odpowiedniej budowie ceramiki może zachodzić taki proces.
Co ile w praktyce należy wymieniać walce, żeby nie skonstruować bomby z opóźnionym zapłonem ?

#4755 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Nie ma potrzeby wymiany ceramiki w zraszanych filtrach. Dopóki woda płynie życie trwa i to co tam żyje będzie filtrować wodę, gdy coś zginie zostanie zjedzone przez nowe kolonie. Tam się osiedlają zupełnie inne rodzaje bakterii niż np na walcach typu helx, k1 i biochipy stale zatopionych ruszanych za pomocą powietrza. Bomba z opóźnionym zapłonem to nieczyszczony filtr ciśnieniowy lub komorowy.
Niektórzy rezygnują zupełnie z innych metod filtracji i zostawiają tylko złoża zraszane, np jeden z większych hodowców Momotaro wszystkie zbiorniki pod szkłem filtruje tylko za pomocą wielkich bakki i co ciekawe Momotaro ma też zbiorniki w których woda z odpływów z kupami kierowana jest bezpośrednio na bakki nawet bez prefiltracji :)
Bakki to temat rzeka ale pewne jest że to baaardzo skuteczna metoda.

#4756 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

A co w zimie z takim filtrem ?

#4757 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

No pod chmurką zimą z wiadomych względów nie może pracować w naszej strefie klimatycznej.

#4758 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Misiek napisał: 2. Czy lepiej/korzystniej będzie zrobić filtrację razem z bakki blisko przy zbiorniku a zasilanie kaskady i filtra roślinnego puścić w ziemi? Wiadomo, mniej rur, kopania itd.


Nie możesz zasilać zbiornika z roślinami powrotem z bakki, ponieważ rośliny będą głodować. Woda z bakki jest tak mocno wyczyszczona biologicznie że nawet gdybyś puścił wodę z bakki do zbiornika ze złożem ruchomym, to bakterie w złożu nie pracowały by skutecznie bo za mało miały by pokarmu.
Bakki najlepiej się sprawuje gdy stoi bezpośrednio nad zbiornikiem lub tuż obok.
Zbiornik z roślinami lepiej zasilać indywidualnie bezpośrednio wodą tylko wstępnie oczyszczoną.

W sumie to nie mam parcia na ten basenik dla roślin. Jeżeli bakki zrobi robotę to wolę mieć ten układ bez roślin. Jak się liczy zapotrzebowanie na filtr zraszany przy założeniu, że całą wodę (np. 30m3) chciałbym przynajmniej 1 raz obrócić w ciągu 1 godziny (a najlepiej 1,5-2 razy)?

Misiek napisał: 3. Czy na napędzenie tego wszystkiego wystarczy mi 1 pompa o wydajności około 25-30m3?


Bezpieczniej jest zastosować dwie pompy o wydajności 20m3/h i odkręcić je na 60% mocy
Jedna napędza bakki i strumień druga RTF i rośliny.

Strumień będzie w połączonym obiegu z roślinami (woda z roślin poleci do strumienia). RTF pójdzie osobnym obiegiem. Chyba odpuszczę rośliny na rzecz większego filtra zraszanego.

#4759 napisał Misiek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Komora tak daleko od oczka ponieważ oczko sąsiaduje z przyszłym tarasem, a nie chce żeby mi tam coś brzęczało :)
Pomostu nie chcę na razie robić. Mam małe dzieci. Jak nauczą się pływać to pomyślę o pomoście ;)
Ponad to w miejscu gdzie chcę robić komorę filtracyjną, kiedyś planuję domek gospodarczy. Filtracja będzie mogła działać cały rok. Ale jak już się dochowam fajnych sztuk to nie wiem czy ryzykowałbym ich zimowanie w oczku :)

#4760 napisał Misiek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Rury zawsze można przeczyścić szczotką na włóknie szklanym. Oczywiście od strony komory filtracyjnej.

#4761 napisał Misiek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.520 s.

Kupuj w koimark.pl

Kontakt

  • Firma:

    TIME Marek Szurpik

    ul.Hołowieska 56

    17-100 Bielsk Podlaski

  • Telefon:

    +48 730-301-809

  • Email:

    sklep@koimark.pl

  • Social:
  • Brak postów do publikacji.