Filtr grawitacyjny - pomocy

Witam chciałbym wybudować filtr grawitacyjny z bloczków fundamentowych (50x20x24cm( o wymiarach 3,5x2x1,3m ,który na razie będzie połączony z oczkiem 16m3 a docelowo z oczkiem 55m3 uszczelnionym EPDM w związku z tym chciałem prosić o opinie na temat zaplanowanego przeze mnie filtra.
Wodę do filtra chce doprowadzić przez 2 odpływy denne i jeden skimmer. Odpływy denne będą na głębokości 1,8m. Chciałbym, żeby rury z odpływów wyszły od razu za brzegiem oczka pionowo do góry zdj 1

na wysokość , przelotu przez EPDM od skimmera czyli jakieś 35cm pod ziemią ( koimark.pl/skimmery/275-plywajacy-skimmer-o200-z-koszem.html ), rury ocieple styropianem i poprowadzę na tej głębokości w poziomie przez 4 metry do pierwszej komory filtra o wymiarach 160 x170cm, gdzie zostaną połączone elastyczną mufą redukcyjna z zaworami gilotynowymi a te z prefiltrem bębnowym . Z filtra bębnowego rury pójdą poziomo do komory ze złożem pływającym wymiary 160x120cm zdj 2 i tutaj pojawia się pewien problem, bo chciałbym, żeby w tej komorze były też dwa airlifty (wyloty z nich +/- 10 cm pod poziomem wody w oczku,jeden wyrzucał by wodę do głównego zbiornika a drugi do filtra roślinnego). Zastanawiam się czy mogę zrobić tak, żeby część tej komory była głęboka na 130cm a część na 180cm (w tej części będą airlifty), a w całej komorze będzie ruszt na głębokości np. 120cm i dyfuzory do poruszania złoża rys 3 bez tej zielonej przegrody czy właśnie lepiej podzielić tą jedną dużą komorę na kilka mniejszych?
Mam nadzieje że w sposób zrozumiały napisałem co chce wykonać i bardzo proszę o wskazówki co ewentualnie mógłbym poprawić. Mam jeszcze kilka pytań/wątpliwości jeśli gdzieś na forum jest już na nie odpowiedz to proszę o linka dużo czytałem ale mogłem coś przeoczyć a nie chciałbym popełnić jakiegoś błędu przy budowie.
1. Czy zmieści mi się filtr bębnowy o przepływie 35m3 wraz z przyłączami w komorze o długości 160cm ?
2. Czy do skimmera potrzebuje zawór gilotynowy czy tylko do odpływów dennych?
3. Czy ten skimmer który zalinkowałem „daje radę” podobnie do tych brzegowych . Czy lepiej pomyśleć na tamtymi?
4. Czy jest problemem to że zanim woda z odpływu dojdzie do prefiltra będzie miała po drodze 3 kolana 90⁰?
5. Czy nie przemarzną mi rury na tej głębokości 35cm? Cieżko mi powiedzieć czy będę miał filtracje całoroczna, ale jeśli zima będzie jak w tym roku,czyli ani razu mi oczko nie zamarzło to pewnie będzie chodzić cały czas, ale co jak powrócą mrozy nie uszkodzi mi tych rur?
6. Czy jak zrobię air lift na 110 mm rurach kanalizacyjnych z uszczelkę to czy dam radę to połączyć szczelnie z rura wklejoną do przelotu przez EPDM za pomocą tej uszczelki?
7. Czy bęben o przepływie 35m3/h będzie wystarczający do takiego zbiornika i chyba najważniejsze pytanie na koniec ile przy takiej filtracji będę mógł mieć koi  oczywiście w przybliżeniu.
Z góry dziękuje i pozdrawiam Kamil

#8333 napisał KamilNH
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1. Czy zmieści mi się filtr bębnowy o przepływie 35m3 wraz z przyłączami w komorze o długości 160cm ?

Zmieści sie spokojnie


2. Czy do skimmera potrzebuje zawór gilotynowy czy tylko do odpływów dennych?

do każdego wejścia grawitacyjnego potrzebujesz zaworu w razie potrzeby odcięcia wody do bębna, będziesz miał możliwość
osuszenia filtra, serwis, oczyszczenie mikrosita lub wymiana, lub inne czynności
[/color]

3. Czy ten skimmer który zalinkowałem „daje radę” podobnie do tych brzegowych . Czy lepiej pomyśleć na tamtymi?

to jest bardzo dobry skimmer, jeśli nie będziesz miał murowanego obrzeża to tylko ten polecam
jeśli będziesz robił obrzeże-wieniec betonowy to możesz zainstalować ten brzegowy+szerokie usta


4. Czy jest problemem to że zanim woda z odpływu dojdzie do prefiltra będzie miała po drodze 3 kolana 90⁰?

Kolana 90⁰ nie są zalecane przy grawitacji, lepiej jest użyć łuków PVC, łuk ma takie zalety że nie blokuje tak przepływu, po prostu jest mniej oporu na rurze


5. Czy nie przemarzną mi rury na tej głębokości 35cm? Cieżko mi powiedzieć czy będę miał filtracje całoroczna, ale jeśli zima będzie jak w tym roku,czyli ani razu mi oczko nie zamarzło to pewnie będzie chodzić cały czas, ale co jak powrócą mrozy nie uszkodzi mi tych rur?

Jeśli filtracja będzie pracowała cały rok co jest super rozwiązaniem dla zdrowia ryb, nic się nie stanie dla rur, woda na 100% nie zamarznie.


6. Czy jak zrobię air lift na 110 mm rurach kanalizacyjnych z uszczelkę to czy dam radę to połączyć szczelnie z rura wklejoną do przelotu przez EPDM za pomocą tej uszczelki?

Dasz radę to szczelnie połączyć nie ma problemu, tylko trzeba użyć rur tych pomarańczowych PVCU da się je skleić z odpływami, powrotami RTF, przelotami itp
Natomiast nie polecam Ci AL, to bardzo nieskuteczny napęd, już wiele osób się o tym przekonało.
Pobór prądu przy obecnej technologii pomp jest naprawdę mały i są bardzo fajne energooszczędne tanie pompy


7. Czy bęben o przepływie 35m3/h będzie wystarczający do takiego zbiornika i chyba najważniejsze pytanie na koniec ile przy takiej filtracji będę mógł mieć koi  oczywiście w przybliżeniu.
Z góry dziękuje i pozdrawiam Kamil

Dwa odpływy + skimmer to optymalne zasysanie przez 3 rury 110mm możesz uzyskać przepływ nawet około 40m3 maksymalnie
aby tylko nie zmniejszać przepływu przez opór kolan 90* trzeba urzywać łuków PVCU
Przy docelowym zbiorniku który będzie miał 55m3 możesz mieć śmiało 30 dużych koi.
Przy zbiorniku 55m3 ja bym na twoim miejscu zainstalował co najmniej 3 odpływy
Pamiętaj że komora z filtrem bio i bębnem musi być przykryta

W razie pytań pisz śmiało lub dzwoń

#8334 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"
Za tę wiadomość podziękował: KamilNH

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dziękuję za szybką odpowiedź
Jeszcze sam nie wiem czy będę robił wieniec przy oczku , ponieważ za przerabianie samego oczka chce się zabrać dopiero za rok/dwa, więc teraz tak tylko orientacyjnie myślę ile potrzebuje wlotów do filtra. Co do tych odpływów to kwestia do przemyślenia ale myślę, że raczej zostanę przy dwóch i zrobię najwyżej większy spadek dna. Dzięki temu chce uniknąć zbyt wolnego przepływu przez rury a w konsekwencji do ich zapchania. Wychodzi mi mniej więcej, że od ścian zbiornika do odpływu będzie 2m (chociaż pewnie trochę mniej bo jednak na ziemi idealnego pionu mogę nie zrobić) i pomiędzy odpływami 4m w razie gdyby pomiędzy nimi się zbierał syf to rozważam wrzucenie pomiędzy nie pompy do zasilania kaskady (pompa na dnie -prefiltr sitowo łukowy –wylot na kaskadę)
Kolana 90⁰ nie są zalecane przy grawitacji, lepiej jest użyć łuków PVC, łuk ma takie zalety że nie blokuje tak przepływu, po prostu jest mniej oporu na rurze
Przepraszam źle się wyraziłem chodziło mi właśnie o łuki
Co do AL. dziękuję za wyprowadzenie z błędu właśnie widziałem na forum, że dużo ludzi je zrobiło i miałem nadzieje , że to dobry sposób by oszczędzić trochę. No cóż oszczędności na prądzie trzeba szukać gdzie indziej ,bo przy takim zbiorniku i akwariach to zaczyna się już robić nieciekawie xd (hmm może fotowoltaika?). Pocieszające jest to że przynajmniej koipondu nie trzeba oświetlać. W takim razie w komorze pomp pewnie będą 2 pompy po 15tys lub 20tys l/h i jakaś słabsza do filtra zraszanego, który też z biegiem czasu zamontuje. Jak już jesteśmy przy pompach miał ktoś styczność z pompami rurowymi , chodzi mi np. o CEF 22000 na papierze wyglądają ok tylko nie maja regulacji przepływu ale nie jest to dla mnie wielki problem, bo do niej wezmę druga już z regulacja.
Komory filtra oczywiście przykryje tylko jeszcze nie mam na nie pomysłu tzn mam dwa albo na płasko deskami albo domek to się jeszcze zobaczy.

#8335 napisał KamilNH

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

KamilNH napisał: myślę ile potrzebuje wlotów do filtra.


Lepiej mieć więcej i w razie potrzeby zaślepić korkiem

KamilNH napisał: Co do tych odpływów to kwestia do przemyślenia ale myślę, że raczej zostanę przy dwóch i zrobię najwyżej większy spadek dna. Dzięki temu chce uniknąć zbyt wolnego przepływu przez rury a w konsekwencji do ich zapchania.


To nie o to chodzi przez, jedną rurą 110mm grawitacyjnie nie da się zassać więcej niż 13-14m3/h

KamilNH napisał: Kolana 90⁰ nie są zalecane przy grawitacji, lepiej jest użyć łuków PVC, łuk ma takie zalety że nie blokuje tak przepływu, po prostu jest mniej oporu na rurze
Przepraszam źle się wyraziłem chodziło mi właśnie o łuki


Nie ma w sprzedaży łuków sanitarnych, sanitarne 90* to są właśnie kolana
Tak wygląda łuk PVC


KamilNH napisał: Jak już jesteśmy przy pompach miał ktoś styczność z pompami rurowymi , chodzi mi np. o CEF 22000 na papierze wyglądają ok tylko nie maja regulacji przepływu ale nie jest to dla mnie wielki problem, bo do niej wezmę druga już z regulacja.
Komory filtra oczywiście przykryje tylko jeszcze nie mam na nie pomysłu tzn mam dwa albo na płasko deskami albo domek to się jeszcze zobaczy.


CEF to pompa zanurzeniowa, nie może pracować na sucho i jest to pompa niskociśnieniowa
Lepiej sobie kupić JEBAO TSP te modele mogą pracować na sucho i mają falownik z regulacją obrotów, bardzo długi kabel i są tanie. koimark.pl/pompy-jebao-jecod/451-pompa-w...jebao-tsp-20000.html
Takie same pompy pod marką AquaForte sprzedawane są o 100% drożej w UE
Możesz sobie ustawiać przepływ w zależności od pory roku i oszczędzać prąd

Co do komory
Ja u siebie zrobiłem domek, lepiej i wygodniej się poruszać no i okno jest więc się nagrzewa w środku. Można też postawić filtr zraszany itp

#8336 napisał KOImark

"Najtańszym, możliwym sposobem budowania odpowiedniego stawu dla koi jest zbudowanie go tylko raz!!.. ale musisz spełnić jeden podstawowy warunek - musisz zbudować go prawidłowo!!"
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

To rozumiem, chodziło mi o to raczej ,że na większy bęben niż taki o przepływie 35m3 nie będę miał funduszy (myślę czy nie spróbować zrobić jakiegoś bębna samemu ale wydaje mi się że nie poradzę sobie z tym). Wiec zakładam że bęben będzie mógł przepuścić 35m3 i nawet gdybym mu zrobił czwarte wejście to przez 3 odpływy i skimmer daje mi to około 9m3 przepływu na odpływ niby to nie jest mało ale właśnie te maksymalne 14m3 wydaje mi się bardziej bezpieczne w kontekście zapchania się rury. W sumie tak jak Pan mówi zawsze mogę zrobić jeden odpływ denny więcej wyprowadzić go do komory filtra i zaślepić po obu stronach tylko od strony odpływu musiało by być to bardzo dobrze uszczelnione żeby mi woda nie napłynęła do tej rury idącej poziomo 35cm pod gleba bo wtedy istnieje ryzyko ze podczas mrozów ją rozsadzi.
Nie ma w sprzedaży łuków sanitarnych, sanitarne 90* to są właśnie kolana

Ta sanitarka miała być tylko przy AL z odpływów dennych będą rury klejone bo wydaja mi się pewniejsze a gdyby cos się stało 35cm pod ziemia nie mówiąc już o jeszcze głębszych przeciekach to wyleci mi tyle wody i to jeszcze część do sąsiada bo to będzie przy jego płocie.:) A jak już jesteśmy przy tych rurach to jakiej grubości ścianka ta 4,2mm wystarczy czy musi to być ta ponad 6mm

CEF to pompa zanurzeniowa, nie może pracować na sucho i jest to pompa niskociśnieniowa
Lepiej sobie kupić JEBAO TSP te modele mogą pracować na sucho i mają falownik z regulacją obrotów, bardzo długi kabel i są tanie. koimark.pl/pompy-jebao-jecod/451-pompa-w...jebao-tsp-20000.html
Wiem że jest zanurzeniowa i właśnie chciałem ją dać w miejsce AL. Z tą różnicą ze AL. Miał być pod trochę pod poziomem wody a ta pompa by podnosiła nad wieniec komory i dosłownie kilkudziesiecio centymetrową rura do oczka. Czyli nie było by praktycznie podnoszenia wody ani ciśnienia I wydaje mi się że jako taka pompa do zapewnienia przepływu była by ok. Drugą właśnie chciałem dać tą Jebao 15000 z RTF i jakbym potrzebował przepływ w zimie mały to została by sama jebao i rozkręcała by filtracje przez wiosnę a później w razie potrzeb doszła by ta rurowa.
Co do komory
Ja u siebie zrobiłem domek, lepiej i wygodniej się poruszać no i okno jest więc się nagrzewa w środku. Można też postawić filtr zraszany itp
Ja właśnie tylko ze względu na filtr zraszany rozważam domek, ponieważ teoretycznie energooszczędnej by było wsadzić taki mały grzejnik do komory z bębnem żeby ogrzewał powietrze w tej komorze i nad tafla wody złoża pływającego pod ocieplonym podestem. Tylko co wtedy z filtrem zraszanym, który chciałem mieć nad tym podestem żeby robił mały chlupot przy oczku. I przy założeniu, że nie zrobię domku rozważam dwie opcje albo wyłączę filtr zraszany całkiem i uruchomię na wiosnę (chciałbym tego uniknąć) lub włożę skrzynki (bo mój filtr zraszany będzie DIY) do filtra ze złożem pływającym i będę napowietrzał razem z helx a na wiosnę wyciągnę czy przez taką zmnianę środowiska zabije bakterie w złożu zraszanym? Rozumiem że w domku filtr zraszany pracuje cały czas tylko jaką wtedy bym musiał mieć temperaturę wewnątrz domku?

#8337 napisał KamilNH

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.645 s.

Kupuj w koimark.pl

Kontakt

  • Firma:

    TIME Marek Szurpik

    ul.Hołowieska 56

    17-100 Bielsk Podlaski

  • Telefon:

    +48 730-301-809

  • Email:

    sklep@koimark.pl

  • Social:
  • Brak postów do publikacji.