Nowe koipond

Czesc wszystkim,

W koncu udalo sie znalezc troche czasu i niedlugo rozpoczynam budowe. Stary temat z oczkiem, ktore mialem przerabiac ale w koncu zdecydowalem sie zrobic wszystko od nowa: www.pfmkk.pl/forum/zbiorniki-murowane/36...czka-na-koipond.html

Starego oczka juz nie ma, wszystko zostalo skute, wywiezione i poglebione.

Projekt nowego:



Calosc w formie osmiokata foremnego, dluzsza przekatna ok 8m. Oczko bedzie mialo glebokosc ok 1,7m + 0,3m murku nad trawnikiem. Czyli biorac pod uwage poziom wody w skimerach brzegowych, ok 1.9m glebokosci wody. Cos kolo 80m3 wody. Oczko bede budowal z pustakow szalunkowych na dobrze zazbrojonym, betonowym spodzie. Sama gora zamierzam spiac wiencem zelbetowym.

Z osprzetu:
- uszczelnienie folia PCV albo EPDM
- 4x odplyw denny (srodkowy z napowietrzaniem)
- 3x odplyw brzegowy (ten waski)
- filtr bebnowy 65 m3/h (od Marka)
- pompy obiegowe 4-5x 20 m3/h
- komora bio z napowietrzaniem 2-3 m3

Czekam na Wasze zdania o projekcie, czy cos zmienic / poprawic itd :)

#8185 napisał slk
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Coś Ci podpowiem.....nie stosuj PCV to raz, dwa: skoro Cię stać na EPDM to też daj sobie spokój...wyłóż sobie ściany metodą żywiczną czyli włókno szklane i żywica bo spełniłeś sam sobie do tego warunki:)
Ja się biłem z myślami bardzo długi czas, czym wyłożyć zbiornik i....wchodzę w żywicę.
Utwierdziło mnie w tym to lato kiedy w moim niewykończonym jeszcze zbiorniku dziaciaki miały piaskownicę a psy miały frajdę w łapaniu żab wychodzących z piasku na dnie zbiornika.....EPDM pazurów psa i działalności najmłodzszych może nie przetrwać...przy EPDM żaby nie wyjdą ale wejdą ;)
Ja robię zbiornik który w przyszłości będzie spełniał warunki KOI pond ale na razie będzie naturalnym stawem kąpielowym,i właśnie w związku z powyższym wchodzę w żywicę...
Pozatym ta metoda jest lepsza w przypadku napraw....nie naklejasz łatek itd.....
Przejrzyj sobie mój wątek, na dniach ruszam z kolejnymi robotami przy moim zbiorniku, ja robię komorę wodną na 2 pompy powietrzne i może też idż w tym kierunku....

#8186 napisał Pyrzan

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ładny zbiorniczek się szykuje.
Jeżeli pozwolisz to wtrącę swoje trzy grosze.
Jeżeli się zdecydowałeś na zbiornik murowany to wykładanie go folią epdm nie jest zbyt dobrym pomysłem. Jak już pisał kolega lepiej będzie zastosować jakiś uszczelniacz do "murowańców".
Fajna ilość odpływów, ale żeby dobrze działały przy tej ilości, potrzebujesz przepompować dużo wody. Nie jestem pewny czy taki zestaw pomp da rade. Aż się prosi żeby dodatkowo do tego systemu wprowadzić 2 x air lifty, bo chyba system zrobisz grawitacyjny ?.
Co do filtracji biologicznej, to każdego będę namawiał do stosowania filtrów zraszanych. Osobiście nie wyobrażam sobie systemu bez bakki shower. Rewelacja
Przemyśl to !
Powodzenia

#8187 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

System grawitacyjny oczywiscie. Czy te airlifty sie nie zamulaja sie z czasem? Gdzies mi sie takie info obilo o uszy... Moge dodac asekuracyjnie 2 linie na 110. Na jakiej glebokosci najlepiej to zrobic?

Co do uszczelnienia to do betonu (poza folia) to chyba tylko zywica? Sa jakies firmy, ktore to robia kompleksowo? EPDM w moim przypadku tez powinien sie sprawdzic, bo do zbiornika nie maja podejscia zadne psy itd. Poza tym z zywica moze byc problem zima jak lod scisnie. Moze popekac jak beton a EPDM sie rozciagnie.

Nad bakim nie myslalem, ale dodatkowo moge go wstawic w przyszlosci przed komora bio - miejsce jest.

#8188 napisał slk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Nie ma możliwości aby airlifty się zamulały, przecież pompują czystą wodę po filtrach i to z całkiem sporą prędkością.
Głębokość instalacji rury wylotowej jest taka:
Od górnej krawędzi rury wylotowej, do planowanego poziomu lustra wody w zbiorniku głównym powinno być minimum 10 cm, najlepiej jak dasz 15 cm. Ta głębokość jest uzależniona od różnicy poziomu wody między zbiornikiem a komorą filtrów w czasie pracy systemu.
Musisz zrobić duże średnice przepływów w filtrach, żeby niepotrzebnie nie tłumić wody.
Przy okazji tematu przepływów. Zmów sobie dołożenie większej ilości rur wlotowych i wylotowych w filtrze bębnowym. Teoretycznie powinieneś mieć 7 szt. na wlocie i 7 szt. na wylocie (lub mniejszą ilość ale dużej średnicy - wylot), ale to chyba nie jest możliwe w bębnie 65. Skonsultuj to z Markiem
Co do uszczelnienia to suma sumarum żywica wyszła by Ci najtaniej, ale w tym temacie niech się wypowiedzą Ci co mieli z tą metoda doczynienie.
Pozdrawiam
Adam

#8189 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

OSAD napisał: Nie ma możliwości aby airlifty się zamulały, przecież pompują czystą wodę po filtrach i to z całkiem sporą prędkością.

Ale pompują też powietrze przechodzące przez otwory w dyfuzorze i jeżeli jest to kiepska membrana, to może się przytykać, zarastać. Warto przewidzieć możliwość łatwego wyjęcia pompy i przeczyszczenia dyfuzora.

#8190 napisał pawelm

Problemem w tym hobby jest to, że wraz z doskonaleniem swojej wrażliwości na jakość koi potrzebujesz coraz większego budżetu.
...Z drugiej strony - mówi się, że im większą masz wiedzę o jakości koi, tym mniej wydajesz na nie pieniędzy...
Moje koi

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

W bebnie bedzie 7x 110 na wlocie a na wylocie jeszcze nie wiem. Marek mowil, ze 5x 110 albo 2x 160 bedzie ok dla tego przeplywu bebna.

Kuszaca opcja z tym airliftem. Gdybym dal 3 takie na 110 to teoretycznie moglbym dobic do tych 65 m3/h bez zadnej dodatkowej pompy.

W zwiazku z tym kilka pytan o airlifty:
- komre filtracyjna bede mial 5,5m od stawu - czy to nie za duzo?
- czy mozna je umiescic w komorze z helixem (byloby najlatwiej)?
- miedzy oczkiem a komora mam trawnik, wiec musialbym puscic rury conajmniej 20cm ponizej poziomu trawy czyli okolo 40cm ponizej lustra wody w oczku - bedzie ok?

Dzieki za podpowiedzi!

#8191 napisał slk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Zmniejszanie przepływu na wylocie nie jest dobrym pomysłem. Przepływ i tak będzie tłumiony przez sito bębna ( ten filtr nie jest wcale taki duży do takiego przepływu), media filracyjne itp. Przy rurach 2 x 160 pole powierzchni średnic będzie 2,5 raza mniejsze niż dopływów. Moim zdaniem dodatkowe tłumienie przepływu jest bez sensu.
Pomysł z trzema airliftami świetny. Woda w zbiorniku będzie pięknie wirowała. O oszczędnościach w prądzie już nie wspomnę.
Przy trzech airliftach powinieneś bez problemu osiągnąć 65 m3 przepływu.
Im dłuższa droga tym mniejszy przepływ, ale te odległości które będą u Ciebie nie są jeszcze takie najgorsze.
Lepsza by była średnica rury 160, ale droższe wykonanie, musisz to sobie przekalkulować ( na każdej rurze musisz zainstalować zawór).
Kolumny airliftów jak najbardziej mogą być w komorze filtra, a nawet powinny. Nie bardzo to sobie wyobrażam żeby były w innym miejscu niż komora.
Głębokość wyprowadzenie rur od air liftów może być dowolna. Tylko głębokość minimalna jest racze constans.
Musisz tylko pamiętać że optymalna długość rur airliftu to 165 cm liczona od dyfuzora do wylotu (koledzy z Belgi tak wyliczyli i sprawdzili). Ponoć najlepsze przepływy uzyskiwali przy długości rur 2 m i więcej, ale pompy do takich wysokości już muszą być mocniejsze, więc żeby było rozsądnie proponują długość ok 160 cm.
Powinieneś jeszcze zaplanować przyłącze do zainstalowania pompy zasilającej baki. Zrób to koniecznie.
Pozdrawiam
Adam

#8192 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

jak chcecie rozwiązać filtracje baki przy grawitacji?

#8193 napisał czester 1

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

czester 1 napisał: jak chcecie rozwiązać filtracje baki przy grawitacji?


Baki oczywiście muszą być nad poziomem lustra wody, więc potrzebna jest pompa podnosząca.
Pompę najlepiej wpiąć po bębnie lub po filtrach.

#8194 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Popatrzylem na koszty rur i zlaczy / zaworow 160 - cena zabija. Chyba zrobie wszystko na 110. Czyli 7x 110 na wyjsciu bebna.

Glebokosc komory bio bedzie na pewno robiona pod airlifta. Na tej stronie www.airlift.eu/phpBB/viewtopic.php?f=118&t=15803 wyczytalem, ze starczy tez 145cm wysokosci pompy. Wynik nawet lepszy niz 170cm. Jest nawet filmik z tego pomiaru.

Do baki zrobie przylacze za bebnem albo jak juz bede sie na to decydowac to wrzuce pompke do bio i stamtad bede podawal.

#8195 napisał slk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Do tego co napisali koledzy dodałbym kilka groszy od siebie. Co prawda dawno nie aktualizowałem swojego opisu w swoim wątku, ale z doświadczenia zwróciłbym na kilka błędów których teraz bym chciał uniknąć:

1. Spadki dna w kierunku odpływu dennego - mam 7-9%, a zrobiłbym min 15 %.

2. Air - lift - jest tani w eksploatacji, ale nigdy nie rozpędził przepływu w rurach tak, abym był zadowolony z tempa usuwania kupek i resztek. w tym roku zrezygnowałem z Air lifta i przeszedłem na zwykłe pompy ale rachunki wzrosły strasznie. Nadal szukam optimum w tej kwestii.

3. Ocieplenie - ocieplałbym całość (całe ściany i najlepiej dno), bo to symboliczne koszty przy całości nakładów (liczę wszystko z z rybami i eksploatacją). Niestety samo ocieplenie bez dogrzewania niewiele poprawi komfort ryb. No a dogrzewanie przy braku izolacji to to samo co wyrzucanie pieniędzy do śmietnika.

Tak naprawdę najwięcej zależy od tego ile i jak dużych ryb tam chcesz trzymać. Można bowiem mieć trochę słabszy układ przepływowy, ale wtedy ilość ryb dorosłych bliższa 20 szt zamiast 40. No a każdy koimaniak po wielu latach wie, że wyrzucanie i eliminacja na najtrudniejsza część tego hobby. Dlatego warto pomyśleć o tym aby układ był efektywny nawet przy standardowej obsadzie.

No i na koniec. Osobiście wierzę w rośliny, a u Ciebie ich nie widzę w planie. Załóżmy, że nie mogę narzekać na swoją filtrację bo jest trochę przewymiarowana, a pomimo tego mam kilka m2 roślin ekspansywnych, którym liście lilii rosną na 2,5-3 m wysokości + mam 15 m2 roślin pływających. Jakoś wszystko się używi choć czerpią pokarm tylko z wody. Stąd polecam pamięci rośliny. Bez nich, fosfroranów i nitkowatych łatwo nie ogarniesz bez chemii i preparatów wiążących.

#8196 napisał BB_King

Pasja daje energię ...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ciezko bedzie te spadki zrobic u mnie, gdzie sa az 4 odplywy. Ale pomysle jak to ugryzc.

Co do airliftow, widzialem jakis filmik gdzie gosc ma 85 m3 pojemnosci stawu, calosc napedza 7 pomp na 110 i ma ok 72 m3 przeplywu. Wiec mysle, ze u mnie 6x 110 bedzie ok. 3-4 szt bedzie za malo, zwlaszcza ze musza wode pociagnac przez beben. A wszystkie testy pokazujace 20 m3 z 1 pompy byly wykonywane na krotkich odcinkach rur, bez filtrow itd. Zakladajac dluzsze odcinki + rury wejsciowe (dlugosc + kilka kolanek) + beben - spadek w wydajnosci na pewno bedzie duzy. Niech to bedzie 50% to mamy kolo 10 m3 z 1 pompy.

Oczko na pewno nie bedzie ogrzewane ani przykrywane na zime. Wiec tak mysle, czy nie ocieplic tylko scian. Dno zostawic bez izolacji, zeby zima pobierac troche tego ciepla z ziemi. Co myslicie?

Roslin nie planuje w ogole. Mam oddzielne mini oczko "zabiland" gdzie jest cala zielenina. W koipond bedzie musiala wystarczyc duza komora bio z helixem i innymi chipami.

Docelowo mysle o wiekszej ilosci ryb, 40 na pewno.

#8197 napisał slk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Tak jak kolega pisał im większy spadek dna tym lepiej. Przy czterech odpływach dennych nie wyprofilujesz prawidłowo dna.
Przy Twoim kształcie oczka aż się prosi żeby był jeden duży odpływ na środku zbiornika. Według mnie to jedynie słuszne rozwiązanie. Żeby było rozsądnie cenowo to odpływ denny zrobiłbym jeden środkowy na róże i kolanach fi 250 a najlepiej 300 mm. Doprowadził je do komory filtrów i tam zrobił kolektor np 4 x110 do zaworów odcinających.
Przy zakładanej głębokości całkowitej 200 cm możesz zrobić duży spadek do środka. Taki układ działałby najlepiej.
Żeby był dobry przepływ musisz mieć co najmniej 3 airlifty. Im więcej tym lepiej.
U mnie jest jeden air lift na rurze 110, pompa powietrza "setka" i dodatkowo pompa 20 000 (nie pracuje na maximum) do zasilania baki i przy pojemności zbiornika 25 000 litrów, 3 odpływach dennych ze spadkiem ok. 20 stopni (110) i jednym skimerze, działa to bardzo dobrze.
Co do ocieplenia ścian pionowych to jak dasz płytę styrodurową na sztorc (125 cm ) to na pewno nie będziesz żałował.
Pozdrawiam
Adam

#8198 napisał OSAD

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

slk napisał: Dno zostawic bez izolacji, zeby zima pobierac troche tego ciepla z ziemi. Co myslicie?

To wyłącznie kwestia czy planujesz dogrzewać w zimie, czy nie (może nawet nie dzisiaj, ale za parę lat możesz zmienić zdanie. A co do zmiany zdania - wystarczy sprawdzić wczesne posty z tego forum na ten temat...).
Do sprawdzenia średnia roczna temperatura w Twoich okolicach - taką mniej więcej powinno mieć podłoże pod zbiornikiem.
Czy dogrzewając zbiornik nie będziesz żałował, że obliczeniowe np. 7C średniej rocznej pod nieocieplonym dnem będzie Ci zabierać sporo ciepła?
Ja bym ocieplił.

#8199 napisał pawelm

Problemem w tym hobby jest to, że wraz z doskonaleniem swojej wrażliwości na jakość koi potrzebujesz coraz większego budżetu.
...Z drugiej strony - mówi się, że im większą masz wiedzę o jakości koi, tym mniej wydajesz na nie pieniędzy...
Moje koi

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.289 s.

Kupuj w koimark.pl

Kontakt

  • Firma:

    TIME Marek Szurpik

    ul.Hołowieska 56

    17-100 Bielsk Podlaski

  • Telefon:

    +48 730-301-809

  • Email:

    sklep@koimark.pl

  • Social:
  • Brak postów do publikacji.